Do czego stosowany jest znak towarowy i kiedy może być przydatny?

Znakiem towarowym zwykle określamy różnego rodzaju oznaczenia, które można użyć w formie grafiki i kojarzy się on bezpośrednio z danym produktem, usługą tudzież firmą. Zazwyczaj są to różnego rodzaju słowa, grafiki, ozdobniki, kompozycja kolorystyczna, kształty przestrzenne, a także różne melodie. Rozwiązań może być wiele. Bardzo istotny jest w tej sytuacji fakt, iż znaki towarowe należą do określonego twórcy i nie powinny być stosowane przez innych.

Autor: materiały prasowe

W tym celu konieczna jest rejestracja znaku towarowego. W kraju rejestracja znaku towarowego ma miejsce w Urzędzie Patentowym i to właśnie tam także mamy szansę go zastrzec, żeby nie był przez innych wykorzystywany. Znak można zastrzec jedynie na terenie wybranego państwa, jak również w wielu państwach za pośrednictwem międzynarodowych systemów rejestracji znaku. Wszystko oczywiście zależy od naszych potrzeb i priorytetów. Znak towarowy i jego rejestracja obowiązuje przez następne dziesięć lat, niemniej można przedłużyć okres ochronny na następne dziesięć lat.

Dzięki rejestracji znaku towarowego przede wszystkim uzyskujemy całkowite prawo do jego używania. Konkurencja od tej chwili ma zakaz kopiowania czy naśladowania go, szczególnie jeśli może to wiązać się z obniżeniem jego prestiżu oraz reputacji. Dodatkowo mamy wtedy pewność, że żadna inna firma nie wykorzysta identycznego bądź podobnego znaku towarowego na swoje potrzeby. W głównym stopniu jednak należy pamiętać o tym, że uzyskanie ochrony znaku towarowego jest skutecznym narzędziem dla marketingu i reklamy. Zarejestrowanie nazwy odgrywa zdecydowanie dużą rolę w strategii tworzenia wizerunku i renomy danego przedsiębiorstwa czy promocji produktów, na których określony znak się znajduje.

Jeśli zatem prowadzimy firmę i myślimy konkretnie o rozwijaniu działalności, musimy bardzo poważnie pomyśleć nad możliwością stworzenia oraz zarejestrowania swojego znaku towarowego. Będzie to element rozpoznawczy dla każdego potencjalnego klienta, a więc odpowiednie narzędzie marketingowe i wizerunkowe. Przyglądając się obecnie standardom panującym na rynku można bardzo szybko zorientować się, jak ogromne znaczenie mają znaki towarowe dla najbardziej renomowanych firm. Zobacz też https://www.jwp.pl/uslugi/patenty/