W jaki sposób oferowane obecnie narzędzia udostępniane przez Google mogą wpływać na usługi tego internetowego giganta.

Nasz obecny świat, oparty na internecie, potrzebuje naprawdę szybkiej dostępności do informacji. Dlatego też Google w swojej wyszukiwarce bez przerwy poszukuje nowych rozwiązań, jakie mogłyby pomóc w jeszcze lepszym i bardziej dopasowanym pokazywaniu wyników. W ciągu ostatnich lat pojawiło się szereg zmian, które miały na celu pokazywanie serwisów jak najbardziej odpowiadających oczekiwaniom poszukujących informacji. Lecz również użytkownicy sieci są coraz bardziej świadomi tego, jakich informacji będą potrzebować, i zaczynają wprowadzać coraz precyzyjniejsze sformułowania. Jak podaje Google, codziennie blisko 15 procent wszystkich zapytań, które są wprowadzane, są zupełnie nieznane. A jeżeli są nowe, to silnik wyszukiwarki musi w jakiś sposób dać sobie z nimi radę i dopasować do nich odpowiednie, wartościowe strony. Google w tym celu ma różne mechanizmy, a ostatnio coraz częściej wykorzystywany jest RankBrain, będący formą sztucznej inteligencji. ->(Link do źródła) Ten algorytm został opracowany w roku 2015 i przez te kilkanaście miesięcy zdążył już pokazać swoją wyjątkową skuteczność. Cały czas sprawdza on nowe pojawiające się pierwszy raz hasła, sprowadzając je do matematycznych jednostek nazywanych wektorami. Jeśli ktoś wprowadzi określenie, jakie nie było do tej pory znane, to RankBrain przy pomocy sztucznej inteligencji odnajduje określenia mające podobne znaczenie i dzięki temu daje lepszą filtrację wyników.

RankBrain

Autor: Bitterroot
Źródło: http://www.flickr.com
Duże zmiany pojawiają się także jeśli chodzi o wyświetlanie reklam dla użytkowników, a przecież to właśnie na reklamie najwięcej zarabia wyszukiwarka. Nowoczesne algorytmy dopasowują w coraz lepszym stopniu treść boksów reklamowych do treści na stronie, na której są one umieszczone, lecz również do oczekiwań konkretnego użytkownika. Dzięki temu można mu kierować oferty, którymi może być potencjalnie zainteresowany. W ostatnim czasie Google (zobacz pozycjonowanie stron w wyszukiwarce) wprowadziło nową usługę w tym obszarze, czyli Customer Match.(Więcej) Polega ona na targetowaniu różnych reklam na podstawie adresów mailowych, które zostawili klienci w najważniejszych usługach Google, to znaczy Gmail, YouTube oraz wyszukiwarce. W chwili, gdy szukają oni jakiejś informacji czy produktu można dotrzeć do nich z reklamą, i to reklamą bardzo dobrze dopasowaną. Tym sposobem można tworzyć zaawansowane kampanie reklamowe, które będą skierowane do ściśle określonej grupy docelowej.

Takie działania mają wiele ważnych zalet. Przede wszystkim są kierowane do klientów, jakich się już zna, a nie całkowicie przypadkowych osób. Dzięki temu można budować lojalność swojej firmy, a równocześnie próbować zachęcić do ponownych zakupów.