Rewizja normy ISO 9001:2015 – przegląd zmian. Czy cokolwiek się odmieniło?

Obecnie po raz czwarty osiągana jest rewizja normy ISO 9001, na adekwatność z którą certyfikowanych jest powyżej 1,1 mln instytucji na całym świecie. W Polsce w posiadaniu certyfikatu ISO 9001 jest aż 10 110 tys. organizacji. Od roku 2012 międzynarodowy Komitet Techniczny pracuje nad następną, kompleksową rewizją standardu.

Oczekuje się szerokich zmian treści standardu, w zestawieniu z wcześniejszym zharmonizowaniem normy w roku 2008. Rewizja kieruje się nowym, dostosowanym projektem dla nadchodzących norm zarządzania układami ISO: łączny tekst, wspólna budowa i nazewnictwo. Harmonizacja odblokuje tym samym innowacyjne możliwości konsolidacji systemów.

certyfikat iso

Autor: Biblioteca de la Universidad de Zaragoza
Źródło: http://www.flickr.com

Zamiarem wprowadzenia zmian jest opracowanie standardu przyjaznego dla użytkowników i zaadaptowanego do wymagań współczesnego światowego biznesu. Z jednej strony pierwotny projekt nowego wydania normy przekazuje organizacjom większą giętkość w projektowaniu zarządzania, z drugiej zaś strony wymaga dynamicznego zaadaptowania się do zmian w instytucji i jej otoczenia. Norma ISO 9001:2015 ma za cel dostrojenie wymagań standardu do zmieniających się warunków w raz po raz bardziej dynamicznym świecie biznesu, a równocześnie utworzenie standardu przyjacielskiego dla użytkowników – !.

Jeśli masz chęć dowiedzieć się więcej informacji na opisywany w tym wpisie wątek, to zobacz tu bez ociągania uzupełniające informacje (https://grimp.pl/rachunkowosc-firm/zus-place-i-kadry-zielona-gora/).

Wobec tego, stosowanie wcielonych systemów zarządzania powinno być łatwiejsze dla instytucji. Konstrukcja kanonu pozostała zmieniona tak, ażeby była całkowicie dopasowana do dostosowanej struktury stosowanej we wszystkich normach dotyczących systemów zarządzania. Projekt popiera również system zarządzania w uregulowaniu się do ważnych wyzwań stawianych organizacjom przez teraźniejsze otoczenie biznesu.

Punktem rozwiązania dla zaimplementowania Systemu Zarządzania Jakością wedle normy ISO 9001:2015 będzie zdefiniowanie jego zakresu. W celu prawidłowego określenia zakresu, instytucja powinna zabrać pod uwagę stosunki, zainteresowane strony oraz przedkładane produkty i świadczenia. Wyznaczany zakres należy naznaczyć wskazując na to, jakie artykuły i świadczenia są objęte Systemem Zarządzania Jakością i dodatkowo uzasadnienie przypadków, w jakich wymóg normy nie mogą być zastosowane (). Braku ewentualności zastosowania pewnych wymagań nie przystaje acz mylić z istniejącym wyłączaniem punktów normy z zakresu Systemu Zarządzania Jakością.