Obieg faktur w przedsiębiorstwie i jego cechy

Faktury należą do aspektów nierozerwalnie złączonych z funkcjonowaniem firmy. W zasadzie nie można wyobrazić sobie przedsiębiorstwa bez właściwych dokumentów. Choć na chwilę obecną faktury w postaci papierowej z wolna zastępowane są przez faktury elektroniczne, cały czas jeszcze zdecydowaną większość tworzą faktury tradycyjne.

faktury papierowe

Autor: The Peoples Prodigy: BOYCOTT 'The Weight of Blood’
Źródło: http://www.flickr.com
Każda firma, niezależnie od rozmiarów, stanowi swego rodzaju obszar obiegu różnych dokumentów. W zależności od rozmiarów i struktury firmy dokumenty te bywają dostarczane pomiędzy stanowiskami pracy w jednym wnętrzu, pomiędzy pomieszczeniami w budynku przedsiębiorstwa, jak również na dużo większe odległości, czasami także za granicę.

Prezentowany materiał omawia rzeczywiście ciekawe sprawy, ale zobacz ponadto tamto opracowanie (http://www.visaandwork.com/karta-pobytu) – na pewno będziesz zdania, że są godne uwagi.

Generalnie obieg faktur w przedsiębiorstwie jest niezwykle ważnym aspektem dla jej właściwego funkcjonowania. W przypadku, gdy obieg ten ma jakieś gorsze punkty, całe działanie przedsiębiorstwa odbywa się mniej sprawnie.

Różne rodzaje faktur i dokumentów

Faktura w przedsiębiorstwie ma do przebycia różnorodną drogę zależnie od swojego rodzaju. W pierwszej kolejności niektóre z dokumentów wędrują poza firmę, bowiem na przykład są wysyłane do podwykonawców. Do takich akt należą na przykład różnorodne umowy, które po podpisaniu są odsyłane. Nierzadko tego rodzaju umowy dostarczane są już przez Internet. Niektóre z faktur wytwarzanych w przedsiębiorstwach przesyłane są także za pomocą faksu. Taka metoda jest już jednak stopniowo wypierana przez sposoby przesyłania oparte na używaniu komputerów i sieci WWW.

Faktura

Autor: Steve Jurvetson
Źródło: http://www.flickr.com
Schematy obiegu dokumentów i właściwe systemy

Obieg dokumentów w przedsiębiorstwie może być przedstawiony za pomocą ogólnego schematu, na którym przedstawiane są punkty, przez jakie dany dokument przechodzi oraz miejsca przeznaczenia. Jedną z części tego typu schematu może być skanowanie faktur – efematic.pl/rozwiazania/60/, przebiegające na którymś etapie całego obiegu. W celu usprawnienia całego obiegu wykorzystywane są specjalne systemy, określane jako systemy kancelaryjne. Dzięki nim w przedsiębiorstwach zwraca się większą uwagę na poziom wytwarzanych dokumentów, ale także na tempo ich dostarczania. Istnieje kilka typów takich systemów, a typy te wybierane są zależnie od rodzaju działalności przedsiębiorstwa.